- Senast uppdaterad fredag, 08 februari 2019 00:43
Däck och fribord
Eftersom vår båt var kraftigt ombyggd fanns inte mycket av originaldäcket kvar. Akterdäck, halva fördäcket – och ingenting däremellan. Vid demontering av skarndäcken konstaterade vi att de var mycket medfarna och hårt nerskrapade. Vi fick acceptera att de inte skulle gå att återanvända. När vi skulle demontera däcksribben upptäckte vi att de var spikade från mittfisken och utåt mot skarndäcken. Det var för oss ett okänt sätt att lägga ribbdäck.
Med däcket demonterat kunde vi med ledning av balkstumparnas utseende och placering avgöra var sittbrunnar och motorutrymme hade varit. Det visade sig att båten inte helt var byggd enligt ritningarna. För att komma åt balkändarna blev vi nu tvungna att demontera översta bordgången.
Båten har ingen balkvägare i traditionell mening. Varannan däcksbalk är skruvad till sidospanten och varannan infälld i och skruvad till en vägare som ligger innanför översta bordgången.
Balkvägarna” var skruvade till spanten med en gång varmförzinkade järnskruv. Dessa hade delvis rostat kraftigt och försvagat både spantändar och vägare vid varje fästpunkt. De angripna spantändarna kunde vi klara genom att borra upp skruvhålen och limma dit ekpluggar.
Vägarna var kraftigt angripna av de rostiga skruvarna och delvis av röta. Vi beslöt att byta dem i sin helhet på båda sidorna. I november 2007 var de nya vägarna monterade. Det var lite motspänstigt i förskeppet. Vägarna var böjda, vridna och hade ganska kraftig kantkrum. Vi fick elda igång baslådan igen.
Under vintern 2008 tillverkades nya däcksbalkar till hela båten i 60x22 mm furu. I mitten av januari 2008 börjar vi lägga in de nytillverkade balkarna. Under sommaren gjorde vi uppehåll för andra aktiviteter. Hösten 2008 återupptogs arbetet med montering av däcksbalkarna, och i slutet av februari 2009 var hela däcksstommen inpassad. Därefter demonterade vi alltsammans, impregnerade alla delar 2 gånger med lignu och återmonterade med 3M5200.
Nu hade det blivit vår, varmare och torrare i luften. Nu var det läge att återmontera nedersta bordet mot slaget och även det översta upp mot det blivande däcket Sedan var det dags att byta alla gamla mässingsskruv i friborden. Att försiktigt peta ut pluggarna utan att skada kanterna var ett tålamodsprövande jobb. Att minst en, ibland flera skruv i varje spantrad var av gjorde inte saken roligare, de gick inte att skruva ut. Efter att ha provat lite olika metoder fick jag tips om att prova ett vänstergängat litet verktyg som gemenligen går under benämningen ”grispitt”. Med stor försiktighet borrade jag ett 2,5 mm hål i skruvskallen och drog så i den lilla ”bakvända” skruven. Det fungerade riktigt bra, men det gick åt några borrar.
Sedan försänktes hålen om (de gamla pluggarna var 3/8 ” dvs 9.5 mm, idag är de 10 mm) och ny bronsskruv monterades. På de ställen där halva skruven satt kvar i spantet kom den nya skruven oftast snett in mot bordläggningen. För att klara hålkanterna blev det här försänkning för 12 mm plugg.
Nästa moment var att börja tura ut däcket.
Hemma i verkstaden hade vi tillverkat motorluckor och även två småluckor till för- och akterdäck. Dessa monterades provisoriskt i båten innan vi gjorde den slutgiltiga utturningen av däcket.
I mitten av juni fick vi hjälp att skaffa en riktigt fin bit ”honduras”mahogny till den nya akterspegeln. I början av augusti var den nya akterspegeln monterad.
Nya pluggar limmades i alla hål. Utstickande delar frästes av enligt den metod som Thomas Larsson beskriver i sin bok. Bordläggningens insida fick nu två lager lignu som applicerades vått i vått. När epoxyimpregneringen härdat drog vi på två lager fernissa på såväl bordläggningens insida som balkar, karvlar och vägare.
Det nya däcket är uppbyggt av två lager. Underdäcket av 6.5 mm WBP-limmad furuplywood går inte ända ut till båtsidan utan endast till den list som ligger infälld i däcksbalkarna under skarndäckens innerkant. Skarndäcken har då full däckstjocklek (12 – 13 mm) och en ca 15 mm bred fals på undersidan som täcker kanterna på plywooddäcket. De 6 mm tjocka däcksribborna limmas med epoxy till plywooden när skarndäcken är monterade.
I oktober passades plywooddäcket till och fixerades på balkarna. Vi borrade och försänkte för alla skruvar och ritade på undersidan längs alla balkar och karvlar.Vi demonterade de tillpassade delarna, epoxybehandlade alla kanter och fernissade alla ytor som inte skall fästa mot däckstrukturen. Innan den riktiga kylan slog till monterade vi plywooden på fördäck. Så snart kylan mildras skall resten av plywooddäcken monteras.
Friborden är nu renskrapade och grovt slipade med maskin.