Den enda - N.V.

1920-talet var inombordsracerns förlovade tid i Sverige. Varken förr eller senare har det förekommit sådan enorm aktivitet med snabba båtar på svenska tävlingsvatten.

Man tävlade i klasser uppdelade efter motorns cylindervolym. Och priserna var vandringspokaler som förmögna herrar som ville gynna sporten hade satt upp. Det fanns två grupper av ägare till racerbåtarna – antingen förmögna affärsmän som tyckte att racerbåtssporten var en attans trevlig sport som givetvis måste gynnas. Eller så var det varvsägare som såg tävlingarna som levande reklam för sin näring. En av dessa varvsägare var den unge ingenjören Carl Plym. Redan som 26- åring hade han efter faderns bortgång fått ärva det namnkunniga varvet Stockholms Båtbyggeri AB i Neglinge strax öster om Stockholm. Carl var, till skillnad från sin fader August, biten av motorbåtsflugan och ville givetvis vara med och tävla i den svenska racerbåtscirkusen.

Till säsongen 1925, för övrigt hans första som chef för varvet, ställde Calle upp med N.V., en liten blåmålad racer byggd för att tävla i den internationella 1,5-litersklassen. Ekipaget var helsvenskt. Framför förarplatsen tronade nämligen en svenskbyggd Tern-motor. Egentligen en T-Fordmotor i grunden, men försedd med racertopp, överliggande kamaxel och en massa annat godis konstruerat och monterat av Ternmotor på Kungsholmen i Stockholm. N.V. blev en mycket framgångsrik och lyckad konstruktion. Så pass lyckad att Carl Plym bara var tiondelar från att slå världsrekordet i klassen. Men nära skjuter ingen hare. Till följande säsong siktade Carl Plym ännu högre och ritade och byggde N.V. II. Och den gamla N.V. hamnade i bakvatten.

1930 fick hon en ny ägare i Waldemar Fellenius, som bland annat använde henne för att träna sälar att hitta ubåtar. En synnerligen annorlunda sysselsättning för en gammal rekordbåt. I början av 1990-talet hittas N.V. i ett synnerligen medtaget skick och övertas av Bosse Strandberg i Gustavsberg. Bosse påbörjar en omfattande renovering tillbaka till båtens originalutseende. En renovering som var närapå avslutad till årets båtmässa och till Museiföreningen Sveriges fritidsbåtars monter. N.V. kan tyckas liten och alldaglig. Men faktum är att hon är den enda racerbåt som har överlevt från 1920- talets tävlingar och ska därför vårdas som en unik relik.

Text och foto: Anders Værneus