Sanering och uppriktning

Våren 2001 flyttas det nu tomma skrovet till Velamsunds båtvarv. Nu pallas skrovet upp ordentligt. Sen händer inte så mycket mer sommaren 2001.
På hösten börjar vi invändig sanering, skrapning av friborden och demontering av de originaldelar som finns kvar, dvs durkunderslag i förliga och akterliga sittutrymmena, bordgenomföringar, stödbock, roder- och propellerlagringar.
Motorbäddarna var förstärkta med kraftiga vinkeljärn som var bultade genom motorbäddar och bottenstockar. Dessa demonterades.

Sedan började vi att rikta upp skrovet. Vi hade konstaterat en svag kattrygg och en skevhet på c:a 30 mm. En sådan operation bör ske långsamt och försiktigt. Det tog stora delar av vintern.

Gamla motorbädden förstärkt med kraftig L-profil
Uppallad för uppriktning

Våren och sommaren 2002 hände inte så mycket.

Nya motorbäddar, förberedelse för vändning

Under hösten och vintern fortsatte invändig skrapning. Vi demonterade nedersta bordgången mot slaget för att komma åt att sätta an tvingar vid den kommande uppriktningen. Vi demonterade sedan den yttre slagvägaren av mahogny och ersatte gamla nästan avrostade bultar med gängstång för att hålla ihop botten inför den kommande vändningen. Vi demonterade också de gamla motorbäddarna eftersom vi ansåg att de inte var tillräckligt kraftiga för den motor vi hade köpt.

Nu gällde det att börja leta efter lämpligt virke. De gamla bäddarna var 7 m långa i fin kvistfri furu. Var hittar man något liknande idag? Längden visade sig vara största problemet. Jag ringde runt till olika virkeshandlare. På något ställe kunde man såga upp stock som var tillräckligt lång, men man kunde inte garantera kvaliteten,  och jag skulle vara tvungen att köpa det som sågats enkom för oss oavsett hur utfallet blev. Det kändes inte som ett bra alternativ. I januari 2004 fick jag napp hos Fanérkompaniet. De hade fått in sibirisk lärk av bästa kvalitet, 6 m långa. Jag köpte två plankor som bearbetades och förlängdes med långlask till 7 m. Bäddarna passades mot bottenstockar och fixerades med ett antal provisoriska skott i grov plywood. Nu har det blivit februari 2004.

Skrovet stabiliserat. Gamla motorbädden demonterad
Ny motorbädd fixerad med kraftiga plywoodskott